Om projektet

Kortfattat är konceptet:  En Hammondorgel, kopplat till 4 lesliekabinett, utplacerade runt orgeln i rummet. Ljudet från orgeln går via en effektmodul med separata utgångar till respektive kabinett. Det möjliggör användning av effekter som delay, reverb, loopar och annat. Man kan få ljudet att studsa runt i rummet, separera de olika kabinettens funktion, eller bara förändra klangen. 

Styrningen av hastigheten i kabinettens roterande element kan styras individuellt och programmeras för olika typer av beteenden när man drar i styrspaken.

Tanken är att skapa ett rum där publiken kan vara mitt i något och uppleva och inte stå framför eller vid sidan och bara betrakta. Ljudet från de 4 lesliekabinetten gör att rummet i sig blir ett instrument då ljudetbilden förändras beroende på var man står. Själva konceptet möjliggör en mängd akustiska effekter som är häftiga nog i sig, men avsikten är att allt ska också ha ett musikaliskt sammanhang. 

Om Andreas Hellkvist

Andreas Hellkvist är en mångsidig musiker, artist och kompositör som vigt sitt liv till Hammondorgeln. Stilmässigt bred och alltid nyfiken på att utforska nya banor och arenor, både musikaliskt och personligt.

Han har utvecklat en nära nog unik stil med sitt orgelspel som väcker häpnad och beundran, både i Sverige och runtom i världen. Dels med den rent tekniska behärskningen av instrumentet, där händerna hanterar manualer och reglage samtidigt som vänsterfoten nästan dansar fram över pedalerna. Dels med spelglädjen, spontaniteten och inlevelsen som gör framträdandet även till en visuell upplevelse. 

Förutom att göra solokonserter av olika slag är han också verksam i ett antal olika konstellationer, med olika stil och inriktning. Jazz med trion Trinity, gospel med Kiralina Salandy, blues med Thomas Arnesen, Elvis- och Bowie-hyllningar samt pågående samarbeten med Monica Dominique, Claes Janson och många andra. 

Denna sajt är specifikt för projektet Quadrophonic Leslie Experience. Om ni vill veta mer om Andreas och vad han gör i övrigt så besök andreashellkvist.com

Om musiken

Musiken i projektet har växt fram allteftersom som jag suttit och utforskat det ymnighetshorn av möjligheter som finns. Det är en helt otrolig ström av kreativitet som flödat och det känns som om jag bara hittills kunnat använda en bråkdel av alla idéer som jag fått. 

Varje uppsättning av parametrar skapar ett sorts musikaliskt och akustiskt rum att vara i och jobba med. Jag tenderar att associera mycket bildligt till den musik som kommer fram vilket ofta speglas av låttitlarna. Rent musikaliskt har jag hämtat element från många av de stilar jag spelar annars, men rent inspirationsmässigt så känner jag en stark koppling till den dataspelsmusik som jag växte upp med. Det har varit en befriande känsla att inte vara knuten eller bunden till en viss genre eller stil. I och med att det är ny och outforskad mark så finns det liksom inga facit och allt får bara bli som det blir. En annan grundförutsättning som jag hittills har haft är också att allt måste kunna framföras live. 

Nedan tar jag upp några av de huvudsakliga koncepten som jag jobbat med

Delay

Den effekt som blivit mest använd och som bäst förmedlar den quadrofoniska effekten är delay. Kabinetten numreras från 1 till 4 och signalen från orgeln först till leslie nr 1, och sedan till övriga i turordning med ett visst delay mellan varje. Varje ton som spelas kommer då att höras 4 gånger i rummet, men från olika ställen. Långa löpningar av toner kommer att bilda stämmor med varann och element i musiken kan fås att hoppa runt i rummet. Använt på rätt sätt kan det skapa helt otroligt både fina och ganska flummiga effekter. Om man inte ser upp så kan det blir grötigt. 

Reverb

Att bara lägga på ett stort reverb skapar också fina rum. Det kan lyfta taket upp mot himlen, eller öppna upp en stor grotta ner i jorden. Det ger också orgeln klang, vilket är trevligt att ha ibland.

Loopar

Jag har också kunnat jobba med loopar vilket är otroligt häftigt. Jag kan då styra olika loopar till olika kabinett, eller låta dem vandra runt i rummet på andra sätt. 

Historik  

De senaste 25 åren har Hammondorgeln varit min stora kärlek i livet och jag har glädjen att ha fått spela den i en mängd olika sammanhang, både vad gäller stil och konstellationer. Oavsett situation så finns det nästan alltid en plats för orgeln i ljudbilden, men det gäller att hitta dit. Med ett instrument som kan låta både som en hel orkester och som en liten flöjt är uttrycksmöjligheterna närmast oändliga och om man inte ser upp så är det lätt konkurrera med andra instrument. Jag har alltid älskat att utforska den värld av sound som en Hammond kan skapa. Dessutom är det roligt när flera kunskapsområden möts och samverkar. I projektet Quadrophonic Leslie Experience har jag använt nästan alla min samlade kunskap är det gäller musik, elektronik, programmering och estetik och det känns helt fantastiskt. Ett sorts klimax på livets stig.

Under pandemin gick det som bekant inte att spela ute på samma sätt som tidigare. Jag hade precis skaffat min första egna lokal som jag successivt byggde upp. Idag är den basen för min verksamhet, och därför har fått namnet Hellkvist HQ.  Där jag kan öva, repa, streama spela in, mixa, meka och även jobba med bild, film samt göra de flesta administrativa sysslor. 

Som många andra började jag göra streamade konserter och fokuserade då mest på att spela soloorgel. Det är något jag gjort ända sen jag började spela men nu blev det en lite ny inriktning och approach. Varje lördag kl 18 gick sändningen igång och målsättningen var att ha en ny repertoar varje gång. Med tiden utvecklades en repertoar med stor bredd och variation. Jag försökte också hela tiden att utmana mig själv att göra låtar som inte kändes självklara för formatet. 

Det gjorde att jag utvecklade mitt spel väldigt mycket. Jag fick ofta hitta eller uppfinna lösningar och tekniker för hur man skulle spela vissa låtar så det skulle funka. Parallellt med det utvecklades också det tekniska kunnandet, både vad gäller streamningen och orgeln. Kvaliteten, både vad gäller ljud och bild, förbättrades ständigt. Med verkstadsdelen i min lokal kunde jag också meka med orglarna på ett nytt sätt. 

En Hammondorgel ses ofta med ett (1) Lesliekabinett. Det går dock att koppla in flera, vilket skapar akustiska effekter som ofta tillför djup i ljudbilden. Jag hade ofta använt två Leslien på gig, vilken skapar en sorts stereoeffekt som känns mer än dubbelt så häftig som med ett kabinett. När jag började streama använde jag ett kabinett, men gick efterhand över till två. Jag äger dock fler, och vid något tillfället hade jag ställt upp ett kabinett i varsitt hörn av rummet, med orgeln i mitten. 

Det kändes lite högtidligt, nästan andligt. Dels rent estitiskt – orgeln, som i sig är en fin trämöbel, omgiven av 4 andra lika fina trämöbler. Dels symboliskt – ett kabinett, en ljudkälla i varje höra, i varje riktning, i varje väderstreck. Så om man sitter där vid orgeln i mitten så är man liksom i centrum av denna virvelvind av ljud. 

Tanken infann sig genast – hur skulle det låta om man kopplade ihop allt detta? Det fanns en del tekniska utmaningar att övervinna men steg för steg gick att lösa det och på Uppsalas kulturnatt, 10 september 2022 var det premiär för första upplagan av Quadrophonic Leslie Experience. På dagen var det öppet hus för de som ville se och höra och på kvällen gjordes en streamad konsert. 

Efter det kan man säga att Pandoras ask hade öppnats och jag började genast fundera på hur man skulle kunna ta projektet vidare och utnyttja formatet och uppställningen ännu mer. 

Under våren 2023 jobbade jag vidare och nästa upplaga började ta form. Då hade riggen utökats till att använda en effektmodul för ljudet, med 4 separata utgångar till varsitt leslie. Nu började quadrofonin ta form på allvar. Ljudet från orgeln kunde fås att hoppa, vandra och pulsera mellan kabinetten, och med olika typer av effekter kunde man skapa akustiska rum av olika slag. Dessutom kunde jag bygga en egen kontrollmekanism för hastigheten i Lesliekabinettens rörliga delar. Det traditionella styrningen var kvar men leds via en liten dator så jag kunde styra lesliena med olika program. Jag byggade till och med en app som jag kunde köra i min laptop för att kunna styra dem via pekskärmen.  

Den 27 maj 2023 var det dags för konsert igen. Då på ett riktigt konsertställe, Katalins stora sal, och med helt nya tekniska och musikaliska förutsättningar. Konserten var också ett sätt att testa om formatet och konceptet håller för en större lokal och publik. Och det gjorde det med besked! Det blev minst lika häftigt som jag hade hoppats och att döma av publikens reaktioner så fick de den upplevelse jag önskat att de skulle få. 

Efter den konserten insåg jag ännu mer potentialen i projektet men förstod också att det skulle behövas mcket tid och energi för att få saker på plats. Så jag ansökte och beviljades ett stöd från Konstnärnämnden för ett kompositionsprojekt kommande vår. Och våren 2024 har till stor del ägnats åt att finslipa tekniska detaljer i projektet, samt färdigställa musikaliska idéer från föregående år och skriva ny musik för att kunna ge ut ett album. 

Och slutligen är vi här – Quadrophonic Leslie Experience version 3, men en inspelning på 10 låtar som kommer att ges ut både digitalt och fysiskt.