Vad är en Hammondorgel?

En orgel med elektromekanisk tonalstring som uppfanns av Laurens Hammond på 30-talet. Hjärtat i konstruktionen är en uppsättning (91 st) tandade metallhjul som snurrar framför elektromagneter som då genererar små växelspänningar som utgör frekvenserna på de toner som spelas. En motsvarighet till en pipa i en kyrkorgel kan man säga. Första modellen kom 1935 och vidareutvecklades sedan under många år. Den mest kända modellen som blivit ikonisk på många sätt är B3 som kom 1955. Orglar med ovan nämnda tongenerator tillverkades fram till mitten på sjuttiotalet, då annan teknik övertog i produktionen. Idag finns en uppsjö av sk kloner, digitala orglar som i minsta detalj försöker efterlikna de gamla orglarna.

Den orgel som använts vid inspelningen av QLX är en B3 från 1971.

Vad är ett Lesliekabinett?

En sorts förstärkare och högtalarkabinett som uppfanns av Donald Leslie på 40-talet. Hammondorglar och Lesliekabinett har blivit intimt förknippade med varann och anses ofta höra ihop, även om man inte alltid ser en Hammond med ett Leslie. Ljudet i kabinettet delas upp i lägre och högre frekvenser och leds sedan via högtalare ut i roterande element som kastas ljudet åt olika håll i rummet. Upptill ett horn där de ljusa frekvenserna kommer ut, nertill en trumma med en sned skiva inuti. Hornet och trumman kan rotera med olika hastigheter eller stå stilla. Den akustiska effekten som uppstår i rummet bredvid ett lesliekabinett är svår att beskriva och skapar en sorts 3D-effekt. Ett leslie är häftigt nog, då det ger en helt annan akustisk upplevelse än en statisk högtalare. Att använda flera kabinett parallellt för ljudet i rummet ytterligare en dimension Nuförtiden finns en uppsjö digitala simuleringar av leslieeffekten.

Vad är QLX?

En förkortning för ”Quadrophonic Leslie Experience”, ett projekt och koncept skapat av Andreas Hellkvist. En Hammondorgel kopplas ihop med 4 lesliekabinett, som placeras runt orgeln. Ljudet kan moduleras både med effekter som förändrar själva soundet, samt fördröjningar och andra panoreringar som får tonerna att studsa eller vandra runt mellan kabinetten. Rotationen i lesliekabinetten kan styras på olika sätt. Vid konserterter får publiken röra sig fritt i lokalen för att kunna uppleva ljudet ur alla vinklar. 

Vad är det som gör QLX unikt?

Helheten! Att ”bara” koppla upp en orgel till 4 leslien har gjorts förut. Men det här är så mycket mer. Ljudet från orgeln fås att studsa, vandra eller pulsera mellan kabinetten, dels med tidsfördröjning dels med andra panoreringar. Andra effekter förändrar ljudet ytterligare. Rotationen i kabinetten styrs med hjälp av en dator så att de kan fås att reagera på styrningen enligt olika program, samt frikopplas så att de kan styras separat. Man kan till och med styra dem via en app! Dessutom är musiken specialskriven för sammanhanget och skräddarsydd för upplägget. Det är kvardofoni på riktigt!